Thursday, November 17, 2005

saya sebatanG pokok


assalamualaikum
sedara + seteruna

pa habaQ semua?
harap semua sehat laa noo.
saya biasa ja.
kuranG sket dah tak sehat.
smakin sehat ada la kot.
kuikui..


saya sebatanG pokok?
nope. this is not an essay title.
but more to an ideoloGy.
cewah. ber-ideoloGy lak saya.

saya tulis entry ni sebaGai perinGatan kepada diri saya sendiri.
dan kalau kenGkawan yanG lain nak berkonGsi manfaat ni,
orait aja.
bukankah hidup ini untuk salinG memperinGati?

saya sebatanG pokok.
dalam banyak-banyak hari kita hidup di dunia ni,
mesti ada satu hari yanG kita tenGok kat satu pokok
pastu kita kata....
.. "hey. that tree is so beautiful"
.. " weh. look at that tree. dah nak mati.."
.. " wow. that tree is full of flowers."
or
.. " yuck. i hate that tree. especially its twiGs, wanderinG into others' Garden"
or
.. "eh. lawa ar pokok tu. daun kaler kuninG cekelat. jom amik Gambar..!!"
cam familiar je ayat nih.
pernah kan?
mana yanG tak pernah tu,
silalah berbuat demikian sbelum hanGpa terus baca entry saya ni.
huhu..

kalaulah kita meletakkan diri kita sebaGai sebatanG pokok,
mesti kita rasa cam nak marah ja kat oranG yanG dok komen pasal kita tu.
sapa dia nak cakap-cakap pasal kita?
apa hak dia nak teGur kita?
betol ke aku ni huduh?
betol ke aku ni cun?
haha..

tapi pokok-pokok takda jawapan untuk soalan-soalan tu.
sebab pokok-pokok tak dapat nak lihat diri dia sendiri.
yanG dia boleh buat,
tenGok pokok lain.
tenGok benda lain.
pokok tak dapat nak berGerak.
kita blajaQ dalam ALAM DAN MANUSIA masa zaman remaja dulu kan??
pokok tidak bleh berGerak untuk mencari makanan.
hehe..
pokok tak dapat melihat diri nya sendiri,
tapi oranG lain boleh melihat pokok itu.

very personal opinion of mine.
saya rasa kita ni macam pokok.
sebab kita tak dapat nak lihat kebaikan mahupon keburukkan kita sendiri.
walau skali pon kita dok belek dalam cermin,
melihat wajah dalam cermin,
uik.. ada jerawat.
tapi kita rasa apa yanG kita nak rasa.
kita nampak apa yanG kita nak tenGok.
tapi oranG lain boleh lihat perilaku kita.
watak kita macam mana?
peranGai kita.
baik buruk.
adab dan cara kita.

kadanG kala kita akan marah
bila ada oranG kata kita ni
macam ni..
macam tu..
tapi..
hakikat nya,
kita sendiri tak dapat nak tenGok semua benda tu.
tapi oranG lain boleh.

ni saya nak konGsi cerita lah.
member saya penah sound saya
direct punya.
riGht in my face. slap. aduih.
dia kata saya ni penakut.
belakanG berani cakap.
nak buat depan-depan takot.

mula-mula saya naik hanGin juGak.
pasal saya ter-sentap dia berani cakap macam tu depan saya.
tapi dalam 2-3 saat, saya fikir.
betol juGak cakap jebon [*nama telah diubah. kuikui..] ni.
ya tak ya juGak.
teruk aku ni rupanya.

saya amik peluanG masa tu untuk perbaiki apa yanG saya silap.
terima kasih la juGak kat jebon.
sebab dia memberitahu saya apa yanG saya tak sedar.
dan dia telah menyedarkan.
makasih la, jebon. ek?

kita manusia.
yanG kadanG-kadanG tidak menyedari kesilapan.
itu lah Gunanya berkawan, bersahabat.
teGur meneGur, inGat menGinGati sesama kita.
kalau bukan teGur untuk kebaikan..
kalau bukan menGinGati kerana kebaikan..
itu bukanlah sahabat yanG baik.
kan?

saya bertuah sebab ada kenGkawan yanG rajin meneGur.
..bila tercarut.
..bila ter-latah.
..bila leka smayanG.
..bila itu.
..bila ini.

saya tak marah bila ada yanG meneGur, kerana saya tau depa concern.
jadi,
teGur lah, kerana kita kadanG-kadanG terlupa.
pokok nya harus ditebanG. kehkeh..

4 comments:

  1. ye..saya insap.. uhuk..uhukk...
    srrooottt.... (tisu ada kak??)

    ReplyDelete
  2. mizzleli8:04 PM

    ahaha..
    ye lah tu.

    ReplyDelete
  3. betul!! aku setuju sgt ape ko kata. kita takleh lari dr silap kita. bagus kalau ada yg menegur. tp tegurlah cara baik. Bkn menghina smpi kita rasa org tu lak yg salah.. kan??kan???

    ReplyDelete
  4. yeh za..
    we on the same ship.
    heh..

    ReplyDelete

saya yakin saya kunci komen ini..!!