Thursday, January 19, 2006

menteri motivasi

ahaha.
ni cadanGan si shupie.
"kita patut ada menteri motivasi"


smalam la ni.
dok sembanG-sembanG,
terkeluar plak isu motivasi dikalanGan rakyat Malaysia ni.

kita ni ibarat seperti bateri yanG recharGeable.
bila habis, kena charGe balik.
habis charGe balik.
supaya boleh selalu Guna.

macam tu juGak la tahap motivasi kita.
susah nak cari oranG yanG skali je kena motivasi,
terus menerus bermotivasi sepanjanG hayat.
kalau ada baGus ar.

pada saya,
GolonGan yanG palinG banyak masa nak bermotivasi
ialah Guru.
ye la.
pelanGGan Guru ni adalah murid-murid.
remaja-remaja.
jumpa pulak hari-hari kat skolah.
peluanG nak bermotivasi tu banyak.
tapi kalo skolah di Malaysia,
munGkin payah sikit.
[payah tapi boleh]
sebab seseoranG Guru tu
dapat jumpa satu kelas yanG tertentu tu beberapa jam je dalam seminGGu.
contoh:___________________
cikGu Leli menGajar kelas 4mulia.
dalam sehari, cikGu Leli berjumpa bebudak kelas 4mulia 5jam.

berbandinG denGan Guru-Guru di UKays,
mereka akan meluanG kan kira-kira 6jam sehari denGan murid kelas mereka.
satu minGGu dah ada 30jam.
imaGine the opportunity Given to motivate these kids.
banyak kan?
Guru-Guru dioranG ni laa cikGu kelas.
Guru-Guru dioranG ni laa cikGu enGlish, meranGkap cikGu maths, science, reliGious education, sex education, PJ, art, music.

hmm.
sbaGai future kakitanGan awam Malaysia,
nak kena pikir camne nak motivate denGan cara yanG palinG berkesan dalam masa yanG sinGkat.

Malaysia terlalu banyak peluanG untuk maju.
dalam masa yanG sama,
terlalu banyak benda yanG perlu dilakukan.
tak menanG tanGan.
dan terlepas pandanG.
bak kata dalam laGu ahli fiQir [samsenG]
"Dan didepan mu berbaris peluang-peluang
tapi tidak mahu pun engkau rebutkan
Berderet-deret sasaran
namun tidak satu peluru pun engkau lepaskan
kerana engkau hanya asyik berjuang
Entah untuk apa dan demi siapa engkau juangkan"

pandanG lah coGankata MALAYSIA BOLEH denGan rasa hormat.

**huh. patriotik sunGGuh. merdeka..!!

9 comments:

  1. huhu..

    berkobar2 aku baca benda ni. Tapi aku bkn cikgu dan tak mungkin dpt mk skolah balik. camne?

    ReplyDelete
  2. apa lak..
    ko pon cikGu Gak la..
    cikGu pada anak-anak ko.
    hehe.
    cikGu pada adik-adik ko.
    tak Gitu?
    hehe.
    di mana ada kemahuan,
    di situ ada jalan.
    peace

    ReplyDelete
  3. yaa..
    mutut mutut..
    bagush bagush, ceta pasal motivasi.

    aku nak bukak kelab fasilitator baru;
    "kelab fasilitator cap ibu dan ayam"

    erk.
    wOi eQin! cabOt!!!!!

    ReplyDelete
  4. cis.
    cis.
    cis.
    cis beGer..!!!

    ReplyDelete
  5. aku lom ada anak
    aku takde adik

    hehee..lama lagi la aku nak jadik cikgu

    ReplyDelete
  6. ahhh..
    tu sumer alasan.
    kekeke.
    tu hosmet ko kat casa vila tu ade.
    hehe.

    ReplyDelete
  7. eh, yana.
    ko bukan ade adik lelaki ket?
    huhu.

    ReplyDelete
  8. manade..aku ada sorang jek akak..

    yg lain suma 'adek tipu' jek..

    ReplyDelete
  9. ohho..
    ces.
    aku tertipu oleh adik tipu ko la ni
    ek.
    hoho.

    apa-apa pun,
    mulakan denGan diri kita sendiri.
    macammana nak motivate oranG lain
    kalo sendiri tak ter-motivate.
    sounds like a hyprocrite, doesn't it?
    jadi,
    mula kan lah denGan diri sendiri.
    aza aza fiGhtinG..!!
    fiGhtinG..!!

    ReplyDelete

saya yakin saya kunci komen ini..!!